onsdag 11. desember 2013

Ingen jul uten...


... potetmelstopper.

I min barndoms jul så var det 
potetmelstopper som var gjevt.
Fikk aldri nok av disse gode
kakene som smeltet i munnen.
Ekstra godt ble det når jeg fikk
duppe kaken i kaffen til mamma.

Av de såkalte julekakene er det
 potetmelstopper jeg fortsatt
spiser... og selvfølgelig 
dupper jeg i kaffen.

















Oppskrift på potetmelstopper

250 gr. smør
250 gr. sukker
1 egg
125 gr. hvetemel
500 gr. potetmel
1 ss. vaniljesukker

Rør smør og sukker hvitt.
Bland i de andre
ingrediensene.

Form kuler som så
trykkes flate med
hånden eller en
gaffel.

Stekes på 180-200 grader
i ca 5-6 minutter.







9 kommentarer :

  1. De er gode :) tror det er det vi kaller sandnøtter her- deigen er også veldig god :)

    Der minnet du meg på de !

    God kveld klem Monica

    SvarSlett
  2. NAM! Er vel det samme som sandnøtter?? I alle fall ser oppskriften veldig lik ut som den jeg bakte sandnøtter av i går!!
    Klem♥

    SvarSlett
  3. De hadde jeg nesten glemt, herlige barndommens smaker :-) Takk for oppskrift.
    Ønsker deg fortsatt fin førjulstid :-) klem Anita

    SvarSlett
  4. Mmmmm, det har jeg ikke spist siden jeg var liten!
    Kanskje jeg skal prøve med på det til jul?

    Klem fra
    Lena // Mrs. Monday

    SvarSlett
  5. Så godt det hørtes ut.... Jeg har aldri smakt eller hørt om disse kakene. Jeg tror sannelig jeg må prøve disse nå til jul, kan jo være jeg får en ny favoritt :o) Herlig kveld til deg! Klem fra Nina

    SvarSlett
  6. Jeg tror faktisk ikke jeg har smakt potetmelstopper, hører ikke med til den juletradisjonen jeg har vokst opp med. Men jeg elsker å prøve nye ting, og selv om det nok ikke blir mer julebakst på meg før jul så kan jo disse være gode når som helst de:) Og jeg kommer til å prøve;)

    Ønsker deg gode og rolige adventsdager,
    varm klem:)

    SvarSlett
  7. Synes de kakene ser kjent ut,men klarer liksom ikke å "se for meg" smaken.Spørs om jeg må teste dem,det ser jo så snertent ut å bake dem!!!Det spørs da NÅR denne kjerringa skal begynne på litt julebakst....ligger rimelig langt etter med det meste,men innbiller meg at jeg jobber best under press så det blir nok jul!!!
    Koslige bilder du har tatt!!!!Og deilige juleminne eu forteller om,jeg var også glad i kaffi som liten men vokste det visst av meg!!!
    God helg:)
    Toveklem :)

    SvarSlett
  8. Da har yngstemann fått seg en ny julekakefavoritt. Bare et lite tips. Hvis du skiller ut eggehviten, og stivpisker den, og blander den forsiktig i røra til til slutt, da blir kakene enda luftigere.

    Mvh

    Kjell-Åge ;)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...